Der forskes meget i tarmfloraens betydning for helbredet, og mange mener, at en sund tarmflora er vigtig for vores sundhed.

Vi hører tit om forstoppelse, diarré eller andre maveproblemer men ud over det tænker de færreste af os ikke over, hvor vigtig en sund tarmflora er for os og for sundheden. Der har dog igennem de sidste mange år været fokus på hvor stor betydning  tarmen har  for vores immunsystem. Ny forskning tyder på, at der også er en sammenhæng mellem vores tarmflora og så forskellige sygdomme som ADHD, tarmkræft, overvægt og fibromyalgi.

Der findes både gode og dårlige tarmbakterier. Det enkelte menneske har helt sin egen flora og forskellige bakterier domminere forskellige steder i tarmen.

Den rette bakterieflora i tarmen kan modvirke allergi og inflammatoriske sygdomme, det vil sige sygdomme, der skyldes kroniske betændelsestilstande, men vores livsstil har i stigende grad ført til ubalance. En gunstig tarmflora indeholder mange bifidobakterier og laktobaciller, som, ud over at kunne forhindre eventuelle sygdomsfremkaldende bakterier i at indtage tarmen, også hjælper med at holde tarmens immunforsvar i balance.

Irritabel tyktarm er tegn på en dårlig tarmflora og det medfører ofte en skjult forstoppelse. Der er en sammenhæng imellem forstoppelse og helbredet i øvrigt.

Ved forstoppelse kommer immunapparatet på overarbejde. Det kan enten betyde, at man sjældent bliver syg, men derimod får forskellige allergier, eller at man får nedsat immunforsvar med hyppige infektioner som for eksempel forkølelser. Når forstoppelsen bliver behandlet, har det vist sig, at allergier forsvinder, og at man har færre infektioner. Det tyder på, at der er en sammenhæng mellem sygdom og vores tarmflora.

Du kan læse / købe en rigtig god fibersammensætning her